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C
Climb est une bibliothèque de traitement d'images générique. Elle est implémentée en Common Lisp et vise un dynamisme et une facilité d'utilisation maximaux. Dans ce but, l'interface utilisateur doit être à la fois suffisamment puissante pour ne pas cacher certaines fonctionnalités de la bibliothèque sous-jacente, et intuitive pour l'utilisateur. La difficulté est de créer une interface faisant un minimum de compromis entre ces caractéristiques, tout en restant suffisamment extensible pour les garder quand la bibliothèque évolue. Après quelques rappels sur le design générique de Climb, nous présentons les modifications que nous avons apportées à l'interface existante pour améliorer son utilisabilité sans restreindre ses capacités.  +
Climb est une bibliothèque de traitement d'image générique. Encore à l'état de prototype, Climb fournit déjà un certain nombre d'outils comme les morphers et l'opérateur qui permettent de simplifier la définition de chaînes d'algorithmes. Afin de prolonger cet aspect, une interface graphique a été développée. Celle-ci permet de construire des chaînes de traitement d'image sans connaissance en programmationtout en offrant un retour à la fois visuel et interactif. Notre approche utilise les algorithmes et outils définis dans la bibliothèque pour construire la logique interne de l'application ainsi que ses différents aspects interactifs. La généricité étant l'une des caractéristiques principales de Climb, nous avons été capables d'étendre son champ d'application au-delà du traitement d'image et ainsi montrer qu'elle peut être utilisée dans des situations différentes telles que la construction d'une interface graphique.  +
Les technologies quantiques étant en évolution constante, il est normal de se demander s'il est possible de prendre avantage de ces technologies dans le domaine de l'intelligence artificielle. Dans ce papier, nous présentons les rudimentaires de l'informatique quantique ainsi que l'implémentation d'un perceptron avec comme support une machine quantique et une explication de son fonctionnement.  +
Context-oriented programming is a paradigm that addresses crosscutting concerns and context-dependent behavior in a program. This paradigm makes it possible to express aspects of a program behavior that are orthogonal to the object model, while maintaining its abstraction and modularity. In the domain of image processing, for instancecontext-oriented programming may be used to model aspects related to the structure of an image, its content or even its memory representation. We present context-oriented programming, and we analyze the crosscutting concerns existing in Climb, an image processing library written in Common Lisp. We then explain how context-oriented programming solves those concerns. Finally, we analyze the advantages of context-oriented programming in the domain of image processing  +
C++ provides a good support for performance and genericity through templates. However, it has a real cost on flexibility and compilation time. In order to overcome these issues, Vcsn introduces a dynamically-typed library named dyn. The purpose is to bring more flexibility to the project and it also allows just-in-time compilation. This work presents, first of all, our thoughts on how to handle and optimize our compile time, then various improvements added to dyn.  +
Le C++ fournit un bon support pour la performance et la généricité notament grâce aux templates. Cependantcela a un réel coût au niveau dela flexibilité et du temps de compilation lorsqu'un programme devient assez conséquent. Pour palier cela Vcsn introduit une couche nommée dyn:: ayant pour but d'apporter de la flexibilité et permettant entre autre un système de compilation à la volée. Ce travail présente nos réflexions sur comment gérer et optimiser nos temps de compilation ainsi que des améliorations apportées à la couchedyn::.  +
Spot is an '"`UNIQ--math-00000006-QINU`"'-automata manipulation library who aims to help doing '"`UNIQ--math-00000007-QINU`"'-automata-theoretic approach to model checking or develop tools for '"`UNIQ--math-00000008-QINU`"'-automata transformation. As such, it provides many algorithms, with many different implementations depending of the specificities of each '"`UNIQ--math-00000009-QINU`"'-automaton. Of those algorithms, emptiness check algorithms and counterexample search algorithms are often used, with various goals, and since their results are linked, they are often used together. However, some implementations of emptiness check algorithms lack a similar counterexample search implementation which is able to work in the same way on the same automata. We introduce two implementations of counterexample computation, which complete two already existing implementations of emptiness check algorithms by walking in their footsteps and reusing some of the data they gathered to efficiently compute counterexamples.  +
In order theory, an antichain is a subset of elements incomparable with one another, following a given order. In the automata theory, some algorithms use antichains as data structures to store sets of states all disjointed, in simulation algorithms to reduce an automaton for example. The implementation of antichain consists to verify at the insertion if the new element is not comparable to another already in the antichain, which is costly because at each insertion we need to do a linear path. In this report, we detail different algorithms to implement the antichain optimizing the insertion of a new element. Then we will show the results of these implementations with our model checker Spot to compare their performances.  +
Pylene est une bibliothèque de traitement d'image codée pour un maximum de performances et de généricité grâce à des templates. Malheureusement, les templates rendent le code difficile à comprendre et à utiliser facilement. Pour cette raison, nous présentons ici une manière de résoudre ce problème au travers d'une transition de la bibliothèque vers Python. Réécrire toute la bibliothèque en Python serait long et inefficace. Il a donc été préféré d'utiliser des techniques pour exposer Pylene en Python. Le probléme devient donc le suivant: puisque le concept des templates de "connaître le type à la compilation" n'existe pas en Python, nous présentons ici notre solution afin de faire disparaître les templates grâce à de l'effacement de type et de l'information contextuelle.  +
Dans la théorie des ordres, une antichaîne est un sous-ensemble d'éléments tous deux à deux incomparables selon un ordre donné. Dans la théorie des automates, certains algorithmes utilisent les antichaînes comme structures de données afin de stocker des ensembles d'états d'un automate tous disjoints. Par exemple elles sont utilisées dans des algorithmes de simulation utilisés pour la simplification de l'automate. L'implémentation d'une antichaîne consiste à toujours vérifier que les éléments insérés dans l'antichaîne ne sont pas comparables à un déjà présent, ce qui rend coûteux l'opération d'insertion car il faut faire à chaque fois un parcours linéaire des données. Dans ce rapport, nous proposons différents algorithmes pour implémenter l'antichaîne en optimisant l'insertion d'un élément. Nous présenterons ensuite les résultats de ces implémentations avec le model checker Spot pour pouvoir comparer leurs performances.  +
D
Vcsn est une plateforme dédiée à la création et la manipulation d'automates et transducteurs finis, avec ou sans multiplicités. Elle est composée d'une couche C++ rapide et performante ainsi que d'une interface web Python 3 (Jupyter) plus simple d'utilisation. L'objectif de ce travail est d'ajouter de nouvelles fonctionnalités intuitives et pédagogiques à la couche Jupyter. L'utilisateur doit facilement accéder à tous les outils (génération d'automates et utilisation d'algorithmes sur eux) que propose la plateforme à ce jour.  +
There is a hierarchy of temporal properties, defined by Manna and Pnueli (1990). This hierarchy contains, amongst others, the recurrence and persistence classes. Knowing that a formula of linear time temporal logic (LTL) '"`UNIQ--math-0000003F-QINU`"' is recurrent (respectively persistent) is interesting because it ensures that '"`UNIQ--math-00000040-QINU`"' can be translated into a deterministic Büchi automaton (respectively into a co-Büchi automaton). Originally, Spot, a library for '"`UNIQ--math-00000041-QINU`"'-automata manipulation, had a single way to decide if a linear temporal logic formula belongs to the recurrence or to the persistence class. Thanks to our previous work introduced in emphA co-Büching Toolbox  +
SCRIBO, for Semi-automatic and Collaborative Retrieval of Information Based on Ontologies, is a document image analysis and semi-automatic analysis project aiming to establish algorithms and collaborative tools in order to extract knowledge from texts and images. The extraction of the different structures of a digitalized document is based on the setup of a processing chain composed of crucial steps to optimize the quality of the rendering. The deskewing of images, prior to the processing chain, is a necessary step that corrects a possible angle due to the digitization of the document. Moreover, the extraction and the study of the characters composing the text, like the average color, the average boldness or the skeleton, not only enables a reconstitution of the text as accurate as possible, but also prepares this one for the OCR. Therebywe will first introduce an algorithm providing a quick detection of the skew angle of a document for little angles, and then the study conducted to extrct different character features.  +
Climb is a generic image processing library. It is implemented in Common Lisp and aims at maximal dynamism and ease of use. To achieve such a goal, the user interface must be at the same time powerful enough to avoid hiding some functionality of the underlying design, and intuitive for the user. The difficulty is to design an interface which makes as few trade-offs as possible between these characteristics, while staying extensible in order to keep them as the library grows. After a few reminders about the generic design of Climb, we present the modifications we made to its existing front-end to improve its usability without restraining its capabilities.  +
Botnets are one of the most common and powerful cyber attacks tools, from DDoS attacks to crypto currencies mining. Due to the extreme diversity of Botnets types and interactions, it is very difficult to detect their influence using pay-load data only. Within this contextthe goal is to build a Botnets detection system using metadata information from network flows. To do so, we propose a new system based on probabilistic machine learning techniques using Hidden Markov Models to model interactions inside of suspicious networks. Our work is based on a dataset from the Stratosphere project released in 2014.  +
The generation of different videos is important for the training of an artificial intelligence. Finding a way to generate realistic marine images by computer helps ensure this generation. In more details, we want to generate videos and metadata associated with the video. Metadata helps us to check and correct our artificial intelligence. To generate those videos, we use use the software MAYA. This software allows us to generate marine environment and extract some images and videos. MoreoverMAYA supports Python's scripts. With Python, we can automate the generation of videos.  +